Decade innovation award

Decade innovation award
Wat is hét vernieuwende idee dat bewustwording over anti-zwart racisme vergroot en vooroordelen tegengaat?
STEM OP JOUW FAVORIETE GENOMINEERDE

Campagne Allemaal Roze Harten

Naam idee:
Campagne Allemaal Roze Harten

Inzender:
Claudia Koole

Samenvatting:

Het idee bestaat uit drie onderdelen: een korte documentaire; een kinderboek; een script voor een campagne door de Rijksoverheid of SIRE (Stichting Ideële Reclame).
Korte documentaire. De kernvraag daarin is: ‘hoe maak jij mensen blij?’ Allerlei mensen, waaronder mensen van Afrikaanse afkomst, vertellen, al kijkend door een venster hoe zij op hun eigen manier andere mensen blij maken. Ze vertellen waar ze goed in zijn en hoe ze andere mensen dienstbaar (kunnen) zijn. Hun passie wordt zichtbaar en gedeeld. De essentie van de korte documentaire Allemaal Roze Harten is dat iedereen vanuit een passie leeft die wordt doorleefd door het eigen hart. Dit hart heeft bij iedere mens dezelfde kleur: roze.  Het venster is een metafoor. Wie door het venster meekijkt, ziet dat de wereld groter en mooier wordt door andermans passie. Hiermee erkennen we wat de ander beweegt vanuit het (roze) hart en waardoor de wereld groter, beter en mooier wordt met elkaar.
Het kinderboek laat in een kort verhaal zien waarom het roze hart in iedere mens zit en leeft. Het plot maakt duidelijk dat niemand gekwetst wil worden, niemand genegeerd wil worden en dat uiteindelijk niemand pijn wil hebben. Mensen zijn geboren om hun roze hart in te zetten om passie te delen met elkaar en het beste aan de wereld te geven. Het onderwerp slavernij vormt een onderdeel in het boek.
Script campagne. Hierin staat centraal: ‘Behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden’. Maak geen onderscheid tussen verschillende culturen. Een menselijke regel die mondiaal bekend is en niet gebonden is aan religie.